woensdag 25 april 2012

Whoopies! Op z'n Amerikaans: red velvet

Hallo,

Vorige week volgde ik bij Taartelicious een erg boeiende workshop over 'American treats': gebakjes die in de USA vaak gemaakt én gegeten worden. Ik wilde graag eens zien of ik ze hier in ons Belgenlandje ook op tafel getoverd kreeg.

Ik koos dit keer voor whoopies: een soort van gebakjes die wat zachter zijn dan koekjes en wat vaster dan cake. Ze zijn niet zo klein, dus het is al een flink tussendoortje. Ik maakte Red Velvet whoopies, nog meer typisch voor Amerika dus (denk ook aan de red velvet cake die daar erg populair is). Het is een vast recept, waar je eigenlijk gewoon rode kleurstof aan moet toevoegen om de rode kleur te verkrijgen.
Deze whoopies zijn eerder aan de zoete kant, want er zit best wel wat candijsuiker in. De vulling die ik maakte, is gebaseerd op Marshmallow Fluff (ook Amerikaans, dus hier niet in de winkel te verkrijgen, maar gelukkig wel via de webshop van de Leukste Taarten) maar om het geheel niet te zoet te maken, wordt daar Philadelphia kaas aan toegevoegd.

Best wat werk, maar eens je beslag en vulling klaar is, gaat het goed vooruit, want de whoopies moeten maar zo'n 12 minuutjes in de oven.


En dit is het resultaat!


Er zullen hier binnenkort nog wel meer whoopies verschijnen, want ik vind ze leuk om te maken én lekker: 't is weer eens wat anders. Bovendien kan je eindeloos experimenteren met smaken, kleuren en ingrediënten. Ik deed mezelf alvast dit boekje cadeau voor nog meer inspiratie:


Smakelijke groetjes!
de Bakmadam

4 opmerkingen: